Λωτοί: Θρεπτικά Συστατικά και 3 Πρωτότυπες Συνταγές

Κάθε Σάββατο παίρνω το αμαξάκι μου και τα παιδιά μου και πηγαίνουμε ως το Κόδρα, στην Καλαμαριά, στη βιολογική λαϊκή αγορά, η οποία αποτελεί θέμα που πρέπει να καλύψω γι’ αυτό το σαιτ, από μόνη της.  Εκεί έρχομαι σε επαφή με την πιο αγνή και ειλικρινή μορφή των όσων παράγει η φύση κι έτσι δεν μπερδεύομαι πια για το πότε βγαίνει τι. Μόλις κάτι εμφανιστεί στους πάγκους της βιολογικής λαϊκής, ξέρω ότι είναι ο καιρός του.

Τα περισσότερα πράγματα που ψωνίζω, ξέρω και πώς να τα αξιοποιήσω. Κάστανα, κλημεντίνες, μπανάνες από το Ηράκλειο, ωραία μπρόκολα και τραγανά κουνουπιδάκια κι άλλα καταπληκτικά. Το προηγούμενο Σάββατο όμως, είδα και τόλμησα να ψωνίσω κάτι που δεν έχω ξαναπάρει: λωτούς! «Τίποτα δε θα κάνεις: σα μήλο θα το καθαρίσεις και θα το δώσεις στα παιδάκια σου»,  μου είπε ο παραγωγός που τους πουλούσε κι ακριβώς αυτό έκανα, αφού κοίταξα να μάθω και λίγο τι καλά φέρνει στη ζωή μας το «μήλο της ανατολής».

%ce%bb%cf%89%cf%84%cf%8c%cf%82-1

Ας αρχίσουμε από τα απλά: όταν ψωνίζουμε λωτούς μπορεί να είναι ακόμη λίγο σκληροί και άγουροι. Καλύτερο θα ήταν να περιμένουμε να ωριμάσουν παραπάνω μιας και η τανίνη θα κάνει αισθητή την παρουσία της στην κάπως στυφή γεύση του φρούτου. Αντίθετα, όταν ο λωτός ωριμάσει μαλακώνει και γλυκαίνει. Απλώς, δεν τους βάζουμε στο ψυγείο και τους δίνουμε λίγο χρόνο.

 

Αν βάλουμε όλες τις θρεπτικές τους ιδιότητες σε τάξη θα ανακαλύψουμε ότι:

  • Ο λωτός είναι μια εξαιρετική πηγή β-καροτίνης, βιταμίνης C και καλίου.
  • Όταν  ωριμάσει ο καρπός είναι πολύ γλυκός  και  περιέχει μεγάλη ποσότητα σακχάρων σε γλυκόζη και πρωτεΐνη.
  • Το χρυσοκόκκινο χρώμα του οφείλεται στα φλαβονοειδή που είναι ισχυρά αντιοξειδωτικά, επίσης περιέχει πολυφαινόλες και κατεχίνες οι οποίες είναι γνωστές για την αντιφλεγμονώδη δράση τους.
  • Περιέχει βετουλινικό οξύ, μια ουσία που έχει αποδειχτεί ότι είναι ιδιαίτερα δραστική ενάντια σε αρκετές μορφές καρκίνου.
  • Περιέχει β-καροτένιο και λυκοπένιο, ζεαξανθίνη και κρυπτοξανθίνη, ουσίες με ισχυρή αντιοξειδωτική δράση  ενάντια στις ελεύθερες ρίζες που είναι υπεύθυνες για την πρόωρη γήρανση αλλά και για την εμφάνιση μεγάλου αριθμού ασθενειών.
  • Σύμφωνα με συμπεράσματα έρευνας που διεξήγαγε η κλινική Μάγιο, η ζεαξανθίνη που περιέχει ο πολύτιμος καρπός, η οποία ανήκει στα καροτινοειδή, είναι ένας εξαιρετικός διατροφικός σύμμαχος στην πρόληψη και αντιμετώπιση της ωχράς κηλίδας, ιδιαίτερα σοβαρής πάθησης του ματιού.
  • Είναι πλούσιο σε βιταμίνη C η οποία ενισχύει το ανοσοποιητικό μας σύστημα και δίνει λάμψη στο δέρμα.
  • Περιέχει βιταμίνες της ομάδας Β (κυρίως θειαμίνη, ριβοφλαβίνη, πυριδοξίνη και φολικό οξύ) οι οποίες έχουν ευεργετικές ιδιότητες για το νευρικό μας σύστημα .
  • Είναι πλούσιος σε  ιχνοστοιχεία όπως κάλιο ,μαγνήσιο, χαλκό, χολίνη.
  • Περιέχει φυτικές ίνες και έτσι είναι ιδιαίτερα ευεργετικός σε άτομα που υποφέρουν από δυσκοιλιότητα.
  • Χάρη στη μεγάλη περιεκτικότητα του σε φυσικά σάκχαρα, είναι μια πολύ καλή πηγή ενέργειας κατάλληλη για άτομα με αυξημένη φυσική δραστηριότητα (π.χ αθλητές )
  • Τα 100 γρ φρέσκου λωτού παρέχουν μόλις 70 θερμίδες , άρα είναι ιδανικός για άτομα που ακολουθούν μια ισορροπημένη διατροφή.

 πηγή πληροφοριών για τα θρεπτικά του λωτού

%ce%bb%cf%89%cf%84%cf%8c%cf%82-2

Ωραία! Πλέον έχουμε πειστεί ότι ο λωτός είναι καταπληκτική τροφή, θέλουμε να την εντάξουμε στο διατροφολόγιό μας, αλλά πώς; Τι να τον κάνουμε και με τι να τον συνδυάσουμε?! Ως τμήμα φρουτοσαλάτας και μόνο είναι κομματάκι μονότονο και βαρετό. Επόμενο βήμα, έρευνα.

Έψαξα στο ίντερνετ: «λωτός συνταγές» και μου βγήκαν μόνο κάτι θλιβερές μαρμελάδες. Θλιβερές κατά τη γνώμη μου γιατί ο λωτός είναι ένα φρούτο με πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρα- γι’ αυτό άλλωστε αντενδείκνυται σε διαβητικούς και παχύσαρκους- οπότε το να προσθέσεις κι άλλη γλυκύτητα … φφφφ…. Too much.

Για να μην τα πολυλογώ (άλλο), να σας πω ότι μετά από καμπόσο ψάξιμο και πειραματισμούς κατέληξα σε αυτές τις συνταγές γκανιάν που σας παραθέτω:

1. Chutney Λωτού

Από την Ινδία, καυτερή και γλυκόξινη γεύση, προσαρμοσμένη στα δικά μας δεδομένα!

2. Ριζότο με πουρέ Λωτού, Απάκι και κρητική Μυζήθρα

Ένα γευστικό ταξίδι που ξεκινάει στο πλέον παραδοσιακό πιάτο της Β. Ιταλίας  και καταλήγει μέχρι την αγαπημένη Κρήτη

3. Σαλάτα με Λωτούς και Γαρίδες

Μια φρέσκια, φθινοπωρινή σαλάτα πλούσια σε θρεπτικά συστατικά  με έντονα αρώματα και γλυκόξινη επίγευση

 

Related Post

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Olia

Η Όλια εργάζεται ως εκφωνήτρια και κειμενογράφος, αν και φιλόλογος αγγλικής- σύμφωνα με τα πτυχία και τα μεταπτυχιακά της. Είναι μαμά της απίθανης Δάφνης, τεσσάρων, και του καταπληκτικού Αλέξανδρου, δεκαέξι μηνών. Ζούσε περιχαρής στη Σαμοθράκη μέχρι τον Απρίλιο του 2014 που χρειάστηκε να φύγει. Αφού πέρασε από Αλεξανδρούπολη, Αστυπάλαια, Αθήνα, Πήλιο, Θεσσαλονίκη, ξανά Αλεξανδρούπολη, είπε να γυρίσει και να παλουκωθεί στη Θεσσαλονίκη και να δει τη ζωή να κυλάει από το σπίτι της στη Ναυαρίνου μαζί με τα δυό της παιδιά και το μαθουσάλα σκύλο της.

Σχολίασε πρώτος