Γράφει η Άντα Ευαγγέλου τα παρακάτω και βρίσκω τον εαυτό μου να ανατριχιάζει με το πόσο δίκαιο έχει:
“Όλο το καλοκαίρι βρίσκαμε δικαιολογία για το έγκλημα που συντελείται σε βάρος των παιδιών. Εξάλλου, για ένα μπάνιο μέχρι τη θάλασσα πηγαίναμε, εδώ πιο κάτω. Τι χρειάζονταν οι ζώνες ασφαλείας; Μπαίναμε οι γονείς μπροστά, λυτοί εννοείται. Είχε και πολλή ζέστη. Ανοίγαμε τις πίσω πόρτες, βάζαμε παππού και γιαγιά -σαφώς χωρίς ζώνες- και τους προστατεύαμε με τον καλύτερο τρόπο ώστε να παραμείνουν σώοι σε περίπτωση ατυχήματος. Τους δίναμε τα παιδιά στην αγκαλιά, ιδιαίτερα τα μωρά που είχαν ανάγκη μεγαλύτερης προσοχής.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, σε περίπτωση σύγκρουσης η γιαγιά καθόλου δε θα κινδυνεύσει. Έχει το εγγόνι της για αερόσακο. Ασφαλέστατη λύση. Με το «μπαμ» θα θυσιαστεί αυτό και θα σωθεί εκείνη μαζί με ό, τι ενοχές θα κουβαλάει για το υπόλοιπο του βίου της. Η επιλογή του πίσω καθίσματος καμία ασφάλεια δεν παρέχει αν δεν τηρούνται όλες οι γνωστές προδιαγραφές που υπαγορεύουν το παιδί να είναι δεμένο στο ειδικό καθισματάκι και οι υπόλοιποι επιβάτες δεμένοι με τις ζώνες ασφαλείας. Είναι, όμως, θέμα της γιαγιάς η ασφάλεια των παιδιών; Μάλλον όχι. Οι ευθύνες βαρύνουν εμάς τους γονείς, οι οποίοι ενώ ζούμε στην εποχή της ενημέρωσης, επιλέγουμε να εφαρμόζουμε μόνο όσα μας βολεύουν. Η ασφάλεια στο αυτοκίνητο είναι μέρος της κουλτούρας μας.”
Ενώ ακόμη ηχεί στο νου μου η πρόταση “έχει το εγγόνι για αερόσακο”, προσπαθώ να επιτάξω όλες τις πληροφορίες που θα χρειαστεί για να πειστεί κι ο τελευταίος γονιός ότι η μόνη κατάλληλη θέση για τα παιδιά στο αυτοκίνητο είναι στο ειδικό κάθισμα που προβλέπεται για εκείνα.
Ας ξεκινήσουμε από κάποια δεδομένα, όπως αυτά παρουσιάζονται από τον πανελλαδικό σύλλογο SOS τροχαία εγκλήματα.
Οι μελέτες όπου και όταν γίνονται όμως λένε άλλα, ειδικά στο θέμα της οδικής ασφάλειας και πιο ειδικά στο θέμα “παιδί και αυτοκίνητο”. Ο παρακάτω πίνακας που προέκυψε μετά από ετήσια συγκέντρωση στοιχείων σε 3 μεγάλα νοσοκομεία (Αγ. Σοφία, Γ.Ν. Ρίο και Γ. γεννηματάς) την περίοδο 2007-2008 μπορούν να συμπυκνωθούν στις παρακάτω εικόνες:
800 λοιπόν περιστατικά που χρειαστηκαν νοσοκομειακή περίθαλψη σ’ ένα χρόνο, εκ των οποίων το 20,6% θύματα τροχαίων. Το 84,3% ελληνικής καταγωγής και στο 66,7% των περιπτώσεων δεν είχε ληφθεί κανένα μέτρο ασφαλείας στο αυτοκίνητο.
Συγγνώμη κιόλας, αλλά θα το ξαναγράψω.
ΣΤΟ 66,7 ΤΩΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΩΝ ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΛΗΦΘΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΜΕΤΡΟ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ.
Το 16% φορούσε ζώνη ασφαλείας που όμως όλες οι μελέτες δείχνουν ότι ζώνη ασφαλείας σε παιδί κάτω των 12 ετών χωρίς άλλο μέσο συγκράτησης είναι το ίδιο επικίνδυνο με τη μη χρήση της. Και ω! τι έκπληξη υπήρχε κι ένα 16% που βρισκόταν σε παιδικό κάθισμα.
Υπολογίζεται ότι αν όλα τα παιδιά ταξίδευαν δεμένα στα ειδικά παιδικά καθίσματα οι θάνατοι από τροχαία θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 70% και οι τραυματισμοί κατά 67%. Όμως, παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου αγοράζουν μόνο 58% των γονιών που μένουν στην Αθήνα και έχουν αυτοκίνητο, και ακόμα λιγότεροι (32%) στην επαρχία, ενώ, δυστυχώς, μόνο 0,5-1% αγοράζουν το τελευταίων προδιαγραφών κάθισμα ασφαλείας, που είναι ειδικό για το βάρος, την ηλικία, το μήκος του παιδιού και πάρεχει ικανοποιητική προστασία.
Ας δούμε τις κατηγορίες καθισμάτων:
Κατηγορία 1η:
Βρεφικά παιδικά καθίσματα για μωρά από 0 έως 9 μηνών δηλαδή ώσπου να αποκτήσει το μωρό βάρος περίπου 10 κιλά. Τοποθετείται πάντα με φορά αντίθετη προς την πορεία του αυτοκινήτου και μπορεί πολλές φορές να χρησιμοποιηθεί και ως ρηλαξ. Μπορεί να τοποθετηθεί στη θέση του συνοδηγού εφόσον το αυτοκίνητο δεν είναι εξοπλισμένο με αερόσακο συνοδηγού ή κατά προτίμηση στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου με την προϋπόθεση βέβαια να έχει το αυτοκίνητο ζώνες ασφαλείας στο πίσω κάθισμα. Εφαρμόζεται στο κάθισμα του αυτοκινήτου πάντα με τη βοήθεια της ζώνης ασφαλείας τριών σημείων του αυτοκινήτου. Η ασφαλέστερη θέση για το παιδικό κάθισμα θεωρείται εκείνη στο μέσο του πίσω καθίσματος, οπότε σε αυτή την περίπτωση η πρόσδεση θα γίνει, στα περισσότερα αυτοκίνητα, με ζώνη 2 σημείων.
Κατηγορία 2η:
Παιδικά καθίσματα «0+» για μωρά από τη στιγμή της γέννησης τους ώσπου να συμπληρώσουν τα 13 κιλά. Τοποθετείται πάντα με φορά αντίθετη προς την πορεία του αυτοκινήτου.
Κατηγορία 3η:
Παιδικά καθίσματα για παιδιά ηλικίας 6 μηνών έως 4 ετών δηλαδή ώσπου να αποκτήσει το παιδί βάρος περίπου 18 κιλά. Τοποθετείται στη θέση του συνοδηγού ή στο πίσω κάθισμα με το παιδί να κοιτάζει προς τα εμπρός.
Κατηγορία 4η:
Παιδικά καθίσματα συνδυασμένα για παιδιά ηλικίας 0-4 ετών (βάρους 0-18 κιλών). Τοποθετείται με φορά αντίθετη προς την πορεία του αυτοκινήτου για τη μεταφορά βρεφών έως 9 μηνών και εφαρμόζεται στο κάθισμα του αυτοκινήτου με τη βοήθεια ζώνης ασφαλείας τριών ή δύο σημείων του αυτοκινήτου.Για τη μεταφορά μωρών ηλικίας πάνω από 9 μηνών τοποθετείται με φορά προς τα εμπρός και εφαρμόζεται στο κάθισμα του αυτοκινήτου με τη βοήθεια ζώνης ασφαλείας αποκλειστικά δύο σημείων.
Κατηγορία 5η:
Ανυψωτικά παιδικά καθίσματα για παιδιά ηλικίας 4-12 ετών (βάρους 15-36 κιλών, ύψους μέχρι 1,50 μ). Τοποθετούνται στο μπροστινό ή στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου και χρησιμοποιούνται για να ανασηκώσουν το παιδί και να επιτρέψουν τη σωστή προσαρμογή της ζώνης ασφαλείας τριών σημείων του αυτοκινήτου στο σώμα του παιδιού.
Η απόφαση για την αγορά παιδικού καθίσματος για το αυτοκίνητο υπαγορεύεται όχι μόνο από την αγάπη σας για το παιδί σας αλλά και από την ευθύνη που έχετε για την ασφαλή μετακίνησή του. Η αγορά του παιδικού καθίσματος καθώς συνδέεται άμεσα με τη ζωή του παιδιού σας θα πρέπει να γίνεται με πολύ προσοχή. Η επιλογή του κατάλληλου παιδικού καθίσματος μεταφοράς του παιδιού στο αυτοκίνητο θα πρέπει να έχει ως κύριο γνώμονα τη γνώση για την ποιότητα των προδιαγραφών ασφαλείας του προϊόντος και χρήσιμο οδηγό σημείο για τους νέους γονείς είναι η αναζήτηση της κόκκινης ετικέτας της Ευρωπαϊκής Κοινότητας που εγγυάται ότι το προϊόν ακολουθεί τις προδιαγραφές ασφαλείας της Κοινότητας.
Φροντίστε να επιλέξετε παιδικό κάθισμα που να πληρεί τις προδιαγραφές της Ευρωπαϊκής ΄Ένωσης. Βεβαιωθείτε ότι η μάρκα που επιλέξατε αντιπροσωπεύεται επίσημα στην Ελλάδα έτσι ώστε αν συμβεί κάτι στο κάθισμα να ξέρετε που να απευθυνθείτε. Συνεννοηθείτε με τους ειδικούς του καταστήματος για το ποιος είναι ο κατάλληλος τύπος παιδικού καθίσματος για το αυτοκίνητό σας (σε σχέση με τις ζώνες ασφαλείας του αυτοκινήτου). Το ειδικό κάθισμα πρέπει να είναι κατάλληλο για την ηλικία και το βάρος του παιδιού.
Πριν τοποθετήσετε το κάθισμα στο αυτοκίνητο φροντίστε να το περιεργαστείτε και να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες χρήσεως ώστε να ξέρετε τους βασικούς κανόνες και να το τοποθετήσετε σωστά στο αυτοκίνητο. Η σωστή τοποθέτησή του είναι ακόμα πιο σημαντική από την αγορά του καθώς αποτελεί το κλειδί της επιτυχίας για την ασφάλεια. Δυστυχώς, 7:10 καθίσματα αυτοκινήτου για παιδιά δεν είναι σωστά τοποθετημένα.
Το μωρό πρέπει να ασφαλίζεται με τις ζώνες του παιδικού καθίσματος μέσα στο κάθισμα και το ειδικό κάθισμα πρέπει να είναι καλά δεμένο με τη ζώνη ασφαλείας του αυτοκινήτου
Η ζώνη του αυτοκινήτου να είναι σταθερή έτσι ώστε να μην μετακινείται το καθισματάκι να μην υπάρχουν εμπόδια πάνω στη ζώνη ούτε να έχει μπλεχτεί κάπου. Σιγουρευτείτε ότι το παιδί είναι κατάλληλα δεμένο στο αυτοκίνητο και ότι οι πόρτες του αυτοκινήτου είναι ασφαλισμένες πριν ξεκινήσετε για τον προορισμό σας.
Τα παιδικά καθίσματα είναι κατά τέτοιο τρόπο σχεδιασμένα που δε χρειάζεται να βάζετε μαξιλάρια ή άλλα αντικείμενα για να τα ανασηκώσετε. Επιπλέον, οποιαδήποτε διάθεση ευρεσιτεχνίας όσον αφορά στην αποσύνδεση εξαρτημάτων του καθίσματος, αλλαγή στον τρόπο χρήσεως των ζωνών είτε του καθίσματος είτε του αυτοκινήτου ή παραλλαγή στην τοποθέτηση του καθίσματος στο αυτοκίνητο να είστε σίγουροι ότι θα αποβεί μοιραία όχι μόνο σε περίπτωση ατυχήματος αλλά και ενός ‘απλού’ φρεναρίσματος. Άλλωστε, τι σκοπό έχει η αγορά ενός παιδικού καθίσματος αν δεν τηρούμε τις απαραίτητες προδιαγραφές για τη χρήση του;
Το παιδικό κάθισμα βρεφικού τύπου πρέπει να τοποθετείται πάντα αντίθετα από τη φορά της πορείας του αυτοκινήτου ώστε να προστατεύεται ο αυχένας του βρέφους.
Το παιδικό κάθισμα σε καμία περίπτωση δεν τοποθετείται στη θέση του συνοδηγού αν το αυτοκίνητο είναι εξοπλισμένο με αερόσακο συνοδηγού.
Μην ξεχνάτε ότι οι ζώνες ασφαλείας του αυτοκινήτου είναι σχεδιασμένες για χρήση από ενηλίκους. Για την ασφαλή μεταφορά των παιδιών ηλικίας <12 ετών θα πρέπει να συνδυάζεται η χρήση της ζώνης ασφαλείας του αυτοκινήτου με το κατάλληλο για την ηλικία και το βάρος του παιδιού παιδικό κάθισμα.
Φροντίστε το παιδί να μην τρώει ή μασάει τσίχλα κατά τη διαδρομή γιατί υπάρχει κίνδυνος πνιγμού με ένα απότομο φρενάρισμα και να μην παίζει με αιχμηρά αντικείμενα γιατί μπορεί να κοπεί σε ένα απότομο φρενάρισμα.
Να ελέγχετε πάντα τα μεταλλικά μέρη του παιδικού καθίσματος και των ζωνών ασφαλείας του αυτοκινήτου μετά από έκθεση του αυτοκινήτου στον ήλιο καθώς η υπερθέρμανσή τους σε οποιαδήποτε επαφή με το δέρμα μπορεί να προκαλέσει έγκαυμα στο μικρό επιβάτη.
Μόλις παρατηρήσετε κάποια φθορά στο παιδικό κάθισμα μη διστάσετε να απευθυνθείτε στους ειδικούς για έλεγχο και αντικατάσταση των φθαρμένων εξαρτημάτων. Η ζωή του παιδιού σας είναι δίχως αμφιβολία πολυτιμότερη της οικονομίας. Φυσικά ούτε λόγος να γίνεται για χρήση ενός παιδικού καθίσματος ύστερα από την εμπλοκή του σε τροχαίο ατύχημα καθώς δεν παρέχει πλέον την απαραίτητη προστασία.
Τέλος, να θυμάστε ότι σε περίπτωση πρόσκρουσης άλλου αυτοκινήτου από πίσω στο δικό μας και εάν το πορτ-μπαγκάζ είναι φορτωμένο υπάρχει πιθανότητα τα αντικείμενα να περάσουν στο χώρο των επιβατών και να τους τραυματίσουν. Σε τεστ της λέσχης Γερμανίας ADAC (η αντίστοιχη της Ελληνικής ΕΛΠΑ) φορτίο 30 κιλών στο πορτ-μπαγκάζ πέρασε στο χώρο των επιβατών με πρόσκρουση άλλου αυτοκινήτου μόνο με ταχύτητα 32 χλμ.
Οι εξαιρετικές πληροφορίες που μας παρέχουν οι ειδικοί της οδήγησης και της ασφάλειας στο δρόμο, καθιστούν σαφές ένα πράγμα: είναι πλέον καιρός να αντιμετωπίσουμε το παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου εξίσου απαραίτητο για τα παιδιά, όπως οι πάνες για τα μωρά.
Συμβουλευτείτε τους ειδικούς, διαλέξτε ένα σωστό κάθισμα για το παιδί σας και κάντε έναν έλεγχο τιμών καθώς υπάρχει μεγάλη ποικιλία. Ότι και να κάνετε ωστόσο, μην το αμελήσετε, μην το μεταθέσετε, μην το υποτιμήσετε.
Το ‘σ’ αγαπώ’ που λέμε στα παιδιά μας πρέπει και να υλοποιείται, όχι απλώς να δηλώνεται.