Ένα από τα θέματα που δε με αφήνουν καθόλου ασυγκίνητη, ούτε ως πολίτη, ούτε ως μητέρα είναι αυτό που αφορά στην οδική συμπεριφορά και στα τροχαία ατυχήματα.
Έχω δει πολλές ανατριχιαστικές συμπεριφορές, κυρίως από εκπροσώπους της προηγούμενης γενιάς, βλέπε γιαγιάδες και παππούδες, οι οποίοι θεωρούν ότι αν βάλουν τα εγγόνια στην αγκαλιά τους και ‘κάτσουν στο πίσω κάθισμα’ όλα είναι καλά και το κακό δε μπορεί να συμβεί. Το ίδιο έχω δει να συμβαίνει σε μικρότερες επαρχιακές πόλεις.
Έφτασα τόσες φορές να γίνω μάρτυρας αυτής της απρόσεκτης και δυνάμει εγκληματικής συμπεριφοράς κι άλλες τόσες να τη συζητήσω που δεν άντεξα, το έκανα άρθρο με τον ιδιαίτερα προβοκατόρικο τίτλο:
Παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου: άλλη μια εθνική ξεφτίλα!
Σήμερα, όμως, είναι μια από τις σπάνιες μέρες χαράς και συγχαρητηρίων!
Η Ευρωπαική Επιτροπή δημοσιοποιεί σήμερα τα νεότερα στοιχεία για την οδική ασφάλεια και ξεκάθαρα αναφέρεται στη ΜΕΙΩΣΗ- ΝΑΙ! ΜΕΙΩΣΗ!– που σημειώθηκε, σύμφωνα με τις προκαταρκτικές στατιστικές του 2017 , για δεύτερο κατά σειρά έτος, κατά περίπου 2 % του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα.
Στην Ελλάδα, το 2017 παρατηρείται μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά 10% σε σχέση με το 2016, ποσοστό που μεταφράζεται σε μείωση κατά 41% σε σχέση με το 2010, κι αυτό δεν είναι καθόλου λίγο ή ευκαταφρόνητο!
Το 2017 έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ 25 300 άνθρωποι, ήτοι 300 λιγότεροι από ό,τι το 2016 (-2 %) και 6 200 λιγότεροι από ό,τι το 2010 (-20 %). Παρόλο που η τάση αυτή είναι ενθαρρυντική, η επίτευξη του στόχου της ΕΕ για τη μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά το ήμισυ μεταξύ του 2010 και του 2020 θα αποτελέσει πλέον μεγάλη πρόκληση. Επιπλέον, εκτιμάται ότι άλλοι 135 000 άνθρωποι τραυματίστηκαν σοβαρά τον περασμένο χρόνο, συμπεριλαμβανομένου ενός μεγάλου ποσοστού ευάλωτων χρηστών: πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές. Οι θάνατοι και οι τραυματισμοί από τροχαία ατυχήματα πλήττουν όχι μόνο τα ίδια τα θύματα αλλά και την κοινωνία συνολικά, με εκτιμώμενο κοινωνικοοικονομικό κόστος [1] που ανέρχεται σε 120 δισ. ευρώ ετησίως.
Απαιτούνται λοιπόν νέες προσπάθειες από όλους τους φορείς για να καταστεί ασφαλέστερο το ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο. Ενώ οι εθνικές και οι τοπικές αρχές αναλαμβάνουν την πλειονότητα των καθημερινών δράσεων, όπως οι δράσεις επιβολής και ευαισθητοποίησης, η Επιτροπή επεξεργάζεται επί του παρόντος μια σειρά συγκεκριμένων μέτρων για την προώθηση περαιτέρω ουσιαστικής προόδου. Τα μέτρα αυτά θα αποτελέσουν ένα ακόμα βήμα προς μια «Ευρώπη που προστατεύει» όπως την οραματίζεται ο Πρόεδρος κ. Γιούνκερ.
Η Επίτροπος Μεταφορών κ. Βιολέτα Μπουλτς δήλωσε σχετικά: «25 300 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους μας πέρυσι, και πολύ περισσότεροι υπέστησαν τραυματισμούς που άλλαξαν τη ζωή τους. Πίσω από αυτά τα αριθμητικά στοιχεία υπάρχουν εξίσου πολλές ιστορίες οδύνης και πόνου. Η οδική ασφάλεια αποτελεί βεβαίως κοινή ευθύνη με τα κράτη μέλη, πιστεύω, όμως, ότι η ΕΕ μπορεί να κάνει περισσότερα για την καλύτερη προστασία των Ευρωπαίων πολιτών. Η Επιτροπή επεξεργάζεται επί του παρόντος μια σειρά συγκεκριμένων μέτρων που σχεδιάζουμε να ανακοινώσουμε εντός των προσεχών εβδομάδων. Ο στόχος είναι σαφής: η διάσωση περισσότερων ζωών στους δρόμους μας.»
Με μέσο όρο 49 θανάτους από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων, το ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο παρέμεινε μακράν το ασφαλέστερο στον κόσμο το 2017. Εντός της ΕΕ, η Σουηδία (25 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων), το Ηνωμένο Βασίλειο (27), οι Κάτω Χώρες (31) και η Δανία (32) ανέφεραν τα καλύτερα στοιχεία για το 2017. Σε σύγκριση με το 2016, η Εσθονία και η Σλοβενία ανέφεραν τη μεγαλύτερη μείωση θανάτων, με -32 % και -20 % αντίστοιχα.
Επιπλέον, η διαφορά επιδόσεων μεταξύ των κρατών μελών μειώθηκε ακόμη περισσότερο το 2017, με καταγεγραμμένα ποσοστά θανατηφόρων τροχαίων υψηλότερα από 80 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων μόνο σε δύο κράτη μέλη (Ρουμανία και Βουλγαρία).
Μελλοντικές προοπτικές
Με βάση τη διακήρυξη της Βαλέτας για την οδική ασφάλεια του Μαρτίου 2017, η Επιτροπή επεξεργάζεται επί του παρόντος ένα νέο πλαίσιο για την οδική ασφάλεια για την περίοδο 2020-2030, μαζί με μια σειρά συγκεκριμένων μέτρων που θα συμβάλλουν σε ένα ασφαλέστερο οδικό δίκτυο. Αυτά τα μέτρα θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν αναθεώρηση των ευρωπαϊκών κανόνων για την ασφάλεια των οχημάτων και για τη διαχείριση της ασφάλειας των υποδομών, καθώς και μια πρωτοβουλία για την ασφαλή μετάβαση στη συνεργατική, συνδεδεμένη και αυτόνομη κινητικότητα.
Η Επιτροπή σχεδιάζει να υποβάλει αυτά τα μέτρα την άνοιξη του 2018.
Περισσότερες πληροφορίες
ΥΠΟΜΝΗΜΑ: Στατιστικά του 2017 για την οδική ασφάλεια: Τι κρύβεται πίσω από τα αριθμητικά στοιχεία;
Εργασίες της Επιτροπής για την οδική ασφάλεια και στατιστικές για την οδική ασφάλεια στην ΕΕ
Vademecum για την οδική ασφάλεια
Παράρτημα
Θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων
Προκαταρκτικές στατιστικές ανά χώρα για το 2017 [2]
2010 | 2016 | 2017 | 2016-2017 | 2010-2017 | |
Βέλγιο | 77 | 56 | 55 | -3 % | -26 % |
Βουλγαρία | 105 | 99 | 96 | -4 % | -12 % |
Τσεχική Δημοκρατία | 77 | 58 | 54 | -6 % | -28 % |
Δανία | 46 | 37 | 32 | -13 % | -28 % |
Γερμανία | 45 | 39 | 38 | -1 % | -13 % |
Εσθονία | 59 | 54 | 36 | -32 % | -39 % |
Ιρλανδία | 47 | 39 | 33 | -15 % | -25 % |
Ελλάδα | 112 | 76 | 69 | -10 % | -41 % |
Ισπανία | 53 | 39 | 40 | 2 % | -25 % |
Γαλλία | 64 | 54 | 53 | -1 % | -13 % |
Κροατία | 99 | 73 | 80 | 8 % | -22 % |
Ιταλία | 70 | 54 | 56 | 3 % | -18 % |
Κύπρος | 73 | 54 | 62 | 15 % | -12 % |
Λετονία | 103 | 80 | 70 | -14 % | -38 % |
Λιθουανία | 95 | 66 | 67 | 0 % | -36 % |
Λουξεμβούργο | 64 | 56 | 47 | -13 % | -25 % |
Ουγγαρία | 74 | 62 | 64 | 3 % | -16 % |
Μάλτα | 31 | 51 | 43 | -17 % | 46 % |
Κάτω Χώρες | 32 | 31 | 31 | 0 % | -1 % |
Αυστρία | 66 | 50 | 47 | -5 % | -25 % |
Πολωνία | 102 | 80 | 75 | -6 % | -28 % |
Πορτογαλία | 80 | 54 | 62 | 14 % | -31 % |
Ρουμανία | 117 | 97 | 98 | 1 % | -19 % |
Σλοβενία | 67 | 63 | 50 | -20 % | -25 % |
Σλοβακία | 65 | 51 | 57 | 12 % | -13 % |
Φινλανδία | 51 | 47 | 39 | -18 % | -22 % |
Σουηδία | 28 | 27 | 25 | -6 % | -5 % |
Ηνωμένο Βασίλειο | 30 | 28 | 27 | -5 % | -7 % |
ΕΕ | 63 | 50 | 49 | -2 % | -20 % |
[1] Αποκατάσταση, υγειονομική περίθαλψη, υλικές ζημίες κ.λπ.
[2] Τα στοιχεία για το 2017 βασίζονται σε προσωρινά στοιχεία. Ενδέχεται να υπάρξουν μικρές αλλαγές στα τελικά στοιχεία για μεμονωμένες χώρες.
source- http://europa.eu