Οι γλωσσικές ικανότητες βρίσκονται στο επίκεντρο του φιλόδοξου οράματος για τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού χώρου εκπαίδευσης. Η ικανότητα να μιλάτε ξένες γλώσσες δεν είναι μόνο απαιτούμενη ικανότητα για σπουδές στο εξωτερικό. Ανοίγει, επίσης, νέες προοπτικές και επιτρέπει στους ανθρώπους να ανακαλύψουν άλλους πολιτισμούς. Οι μελέτες δείχνουν ότι, σε γενικές γραμμές, τα κράτη μέλη της ΕΕ δεν προβαίνουν αρκετά γρήγορα στην επίτευξη ενός συμφωνημένου στόχου σε επίπεδο ΕΕ, το λεγόμενο στόχο της Βαρκελώνης, σύμφωνα με τον οποίο κάθε Ευρωπαίος θα πρέπει να μπορεί να μάθει δύο ξένες γλώσσες από μικρή ηλικία. Στην πραγματικότητα τα επίπεδα γλωσσικής επάρκειας μεταξύ των φοιτητών στο τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης είναι γενικά χαμηλά και υπάρχουν πολύ μεγάλες διαφορές μεταξύ των κρατών μελών. Με την αυξανόμενη ενδοευρωπαϊκή κινητικότητα καθώς και με πρωτοφανή επίπεδα παιδιών σχολικής ηλικίας που προέρχονται από τρίτες χώρες να μιλούν διαφορετικές γλώσσες, πρέπει να επανεξετάσουμε τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που αντιμετωπίζουμε, προκειμένου να καταστεί η πολυγλωσσία πραγματικό πλεονέκτημα της ΕΕ. Η προτεινόμενη σύσταση του Συμβουλίου έχει ως στόχο: 1. να ενισχυθεί η εκμάθηση γλωσσών, με επίκεντρο την επίτευξη ειδικών επιπέδων ικανότητας, με βάση το κοινό ευρωπαϊκό πλαίσιο αναφοράς για τις γλώσσες του Συμβουλίου της Ευρώπης, έως το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης· 2. να εισαγάγει την έννοια της γλωσσικής συνείδησης στην εκπαίδευση και την κατάρτιση, η οποία παρέχει ένα πλαίσιο χωρίς αποκλεισμούς για την εκμάθηση γλωσσών, λαμβάνοντας υπόψη την ποικιλία των γλωσσικών ικανοτήτων των μαθητών· 3. να εξασφαλίσουν ότι περισσότεροι καθηγητές ξένων γλωσσών επωφελούνται από τις ευκαιρίες να μάθουν και να εντοπίσουν και να προωθήσουν καινοτόμες, χωρίς αποκλεισμούς και πολυγλωσσικές παιδαγωγικές μεθόδους, χρησιμοποιώντας ευρωπαϊκά εργαλεία και πλατφόρμες, όπως το School Education Gateway και το eTwinning. Από το χέρι, με λίγα λόγια, δε μπορεί να μας πιάσει κάποιος για να κάνουμε τη δουλειά μας, ούτε ως γονείς, ούτε ως εκπαιδευτικοί ξένων φιλολογιών. Πρέπει να αυτενεργήσουμε, χρησιμοποιώντας τα πολύτιμα εργαλεία που σχεδιάζει η ΕΕ για εμάς και προυπόθεση γι'αυτό αποτελεί η συνειδητοποίηση της ανάγκης για πολυγλωσσία κι εξέλιξη.