Βίκυ Χρυσοστομίδου: Παιδιά και Διάβασμα.
Μιας και δημοσίευσα χτες το εξαιρετικό θέμα της Κικής Κωφού, είπα να μείνω στο κομμάτι της υγείας και να αναδημοσιεύσω το άρθρο που ανάρτησε στη σελίδα φβ της ΚΕΔΗΘ η καταπληκτική συνάδελφος και λογοθεραπεύτρια, Βίκυ Χρυσοστομίδου Βασιλική και αφορά στο καυτό ζήτημα των παιδιών και του διαβάσματος, διότι η σχολική χρονιά μπορεί να οδεύει προς το τέλος της, έτσι όμως όπως την κατάντησε ο κορονοϊός, καλό θα ήταν να έχουμε εργαλεία μαζεμένα που θα μας βοηθήσουν να αναγνωρίσουμε και να λύσουμε προβλήματα σε ο,τι αφορά τα παιδιά μας και το διάβασμά τους.
Σας παραθέτω αυτούσιο το άρθρο.
Τα τελευταία χρόνια γίνεται λόγος για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στο διάβασμα. Δυσκολίες που αφορούν στην συγκέντρωση, στην προσοχή, στη συνεργασία με τους δασκάλους και τους γονείς τους. Αποτέλεσμα αυτών είναι να μην ανταποκρίνονται στις σχολικές τους υποχρεώσεις. Αυτό δημιουργεί νεύρα και διενέξεις μεταξύ των δύο πλευρών.
Τι μπορούμε να κάνουμε για να εξομαλυνθεί η κατάσταση;
Το πιο σημαντικό πράγμα από το οποίο πρέπει να ξεκινήσουμε είναι η οργάνωση του χώρου και του χρόνου διαβάσματος.
-Καλό θα ήταν να υπάρχει καθορισμένη ώρα που θα διαβάζει το παιδί. Αυτό βέβαια προϋποθέτει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα για όλες τις δράσεις του παιδιού (φαγητό, ύπνος, χαλάρωση, κ.α.). Οφείλουμε να λάβουμε υπόψη τις επιθυμίες και ανάγκες του παιδιού και να καθορίσουμε από κοινού αυτό το πρόγραμμα (π.χ. να μην ξεκινήσει το διάβασμα μετά το φαγητό ή την ώρα που έχει το αγαπημένο του παιδικό στην τηλεόραση).
-Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι ο χώρος που διαβάζει. Πρέπει να έχει τον δικό του χώρο για μελέτη. Να μπορεί να απλώσει τα τετράδια και τα βιβλία του, να υπάρχει ησυχία και να μην έχει πολλά ερεθίσματα, ώστε να του αποσπούν την προσοχή.
–Η διάρκεια της μελέτης εξαρτάται από την ηλικία του παιδιού, ωστόσο δεν πρέπει να είναι πολύωρη γιατί δεν θα είναι αποδοτική. Καλό θα ήταν να κάνει συχνά και σύντομα διαλείμματα. Να ολοκληρώνει μια άσκηση π.χ. την αντιγραφή στο μάθημα της γλώσσας και να ακολουθεί η επιβράβευση (να σηκωθεί από την καρέκλα και να παίξει για λίγο).
-Υπάρχουν ορισμένες τεχνικές για να διευκολύνουμε το παιδί, ώστε να ανταπεξέλθει στις σχολικές του υποχρεώσεις. Προτιμότερο θα ήταν να ξεκινήσει από τα δυσκολότερα μαθήματα, ώστε να είναι ξεκούραστο και να τελειώνει πιο γρήγορα. Επίσης όταν έχει να μάθει απ’ έξω ιστορία για να αποφεύγει την παπαγαλία, μπορούμε να το βοηθήσουμε επισημαίνοντας τα κύρια σημεία του μαθήματος, να του κάνουμε ερωτήσεις σχετικές με το κείμενο, ώστε να το κατανοήσει και να το συγκρατήσει ευκολότερα στη μνήμη του.
-Εξίσου σημαντικό είναι να καταλάβουν τα παιδιά ότι πρέπει να είναι υπεύθυνα, να οργανώνουν μόνα το διάβασμά τους και ότι βρισκόμαστε δίπλα τους για να τα βοηθήσουμε σε τυχόν απορίες που μπορεί να έχουν αλλά όχι να κάνουμε εμείς την δική τους δουλειά.
-Καλό είναι να μην μεταδίδουμε το άγχος μας στα παιδιά ούτε να είμαστε επικριτικοί μαζί τους (π.χ. δεν έκανες ωραία γράμματα και θα τα σβήσω.)
-Οφείλουμε να κάνουμε το παιδί να αγαπήσει την γνώση και αυτό γίνεται όταν δίνουμε εμείς το παράδειγμα. Όταν λοιπόν στέλνουμε το παιδί στο δωμάτιο του για διάβασμα μπορούμε να πάρουμε ένα βιβλίο ή μια εφημερίδα ή ένα περιοδικό και να διαβάσουμε και εμείς, ώστε να δώσουμε το καλό παράδειγμα, γιατί τα παιδιά μιμούνται τις δικές μας συμπεριφορές.
Μην ξεχνάμε λοιπόν να είμαστε υποστηρικτικοί, να επιβραβεύουμε συχνά τα παιδιά, αλλά και να ενισχύουμε την υπευθυνότητά τους!!