Μαρία Μοντεσσόρι.

Σε ένα άρθρο της Μαρίας Τσορακίδου, παιδαγωγού των ΚΔΑΠ της ΚΕΔΗΘ βασίζονται οι πληροφορίες για την μεγάλη παιδαγωγό, όπως δημοσιεύτηκαν στη σελίδα του φβ της ΚΕΔΗΘ.
“Η Μαρία Μοντεσσόρι συγκαταλέγεται ανάμεσα στις πιο γνωστές φυσιογνωμίες του εκπαιδευτικού και ψυχοπαιδαγωγικού κόσμου. Ένα από τα πιο γνωστά αποφθέγματά της είναι «Πάντα να συμπεριφέρεστε στο παιδί χρησιμοποιώντας τους καλύτερους τρόπους σας και να του προσφέρετε τον καλύτερο εαυτό σας». Δεν είναι άλλη από τη Μαρία Μοντεσσόρι (Maria Montessori) με καταγωγή από τη γειτονική Ιταλία, ήταν από τις πρώτες γυναίκες που αποφοίτησαν από την Ιατρική σχολή. Μετέπειτα ολοκλήρωσε σπουδές σε παιδαγωγικά, φιλοσοφία και ψυχολογία.
Μετά από σαράντα χρόνια ολοκληρωτικής προσφοράς και αδιάκοπης δράσης δικαίως κατέχει τον ομώνυμο τίτλο του συστήματός της, καθώς κατόρθωσε να αλλάξει την κουλτούρα και την αντίληψη της παιδαγωγικής. Αυτό την οδήγησε στο να δημιουργήσει τα «σπίτια του παιδιού», όπου παρείχε εκπαίδευση σε παιδιά οικογενειών με χαμηλό εισόδημα στη Ρώμη.
Αυτό που έκανε την μέθοδο της Μοντεσσόρι μοναδική ήταν το γεγονός πως έβαζε στο επίκεντρο της μάθησης τον μαθητή. Δηλαδή ανάλογα με το επίπεδο του μαθητή προσαρμόζεται και ο εκπαιδευτικός. Ενθάρρυνε τα παιδιά να συνεργάζονται με τα υπόλοιπα για να κατακτήσουν τους στόχους τους. Επίσης, ήταν υποστηρικτική στα παιδιά στο να παίρνουν πρωτοβουλίες και να επιλέγουν τα ίδια ποιο αντικείμενο τους αρέσει να μάθουν. Δούλευε με το κάθε παιδί ξεχωριστά με εξατομικευμένη διδασκαλία ανάλογα με τις δυνατότητες του. Τα παιδιά δεν περιορίζονταν στα θρανία, αλλά κυκλοφορούσαν ελεύθερα στην αίθουσα και επέλεγαν μόνα τους με ποια δραστηριότητα να ασχοληθούν. Η βάση της διδασκαλίας της Μοντεσσόρι είναι η εμπιστοσύνη που πρέπει να δείχνουμε στο παιδί και ο σεβασμός στις ικανότητες του κάθε παιδιού, ώστε να αναπτυχθεί από μόνο του. Επίσης, κατά τη Μοντεσσόρι οφείλουμε να σεβόμαστε την ανάγκη για προσωπική ελευθερία των παιδιών, όπως τον ρυθμό, αλλά και τα ενδιαφέροντα τους.
Έφτιαξε μόνη της παιδαγωγικό υλικό με σκοπό να βοηθήσει τα παιδιά σε όλων των ειδών τα μαθήματα. Δημιούργησε οπτικοακουστικό υλικό για να κερδίσει τους μαθητές με μαθησιακά προβλήματα και όχι μόνο. Η μέθοδός της είχε τέτοια επιτυχία ούτως ώστε εντάχθηκαν να παρακολουθούν κανονικά στην τάξη και οι μαθητές με χαμηλό δείκτη νοημοσύνης. Η Μοντεσσόρι ίδρυσε σχολές σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο όπου το προσωπικό εκπαιδεύονταν στο παιδαγωγικό υλικό της.”
Στα όσα σωστά γράφει η Μαρία Τσορακίδου, συμπληρώνω κάποια που τα θεώρησα πολύ πολύ ιδιαίτερα και ξεχωριστά για την Μαρία Μοντεσσόρι.
Η Μαρία Θέκλα Αρτεμισία Μοντεσσόρι ξεκίνησε θέλοντας να γίνει μηχανικός και στην πορεία, και παρά τις αντιρρήσεις του πατέρα της, μεταπήδησε την Ιατρική, την οποία τελείωσε με διάκριση στο εμβληματικό πανεπιστήμιο Sapienza της Ρώμης. Ήταν από τις πρώτες που  μίλησε για την ευθύνη της κοινωνίας απέναντι στην εγκληματικότητα των ανηλίκων στο Εθνικό Συνέδριο Ιατρικής στο Τορίνο. Το 1898, έγραψε αρκετά άρθρα και μίλησε στο Πρώτο Παιδαγωγικό Συνέδριο του Τορίνου, προτρέποντας για την δημιουργία ιδρυμάτων αποκλειστικά για παιδιά με διανοητικά προβλήματα καθώς και για την εκπαίδευση καθηγητών για αυτά τα ιδρύματα.  Στη wikipedia υπάρχει άλλη μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πληροφορία, σύμφωνα με την οποία μετά την ανάληψη της εξουσίας στην Ιταλία από το καθεστώς του Μπενίτο Μουσολίνι, η Μοντεσσόρι εξορίστηκε στην Ισπανία. Κατόπιν, ύστερα από την επικράτηση του καθεστώτος Φράνκο στον Ισπανικό Εμφύλιο, εγκαταστάθηκε στην Ολλανδία. Το 1939 μετανάστευσε εκ νέου στην Ινδία, όπου θα παρέμενε καθ’ όλη την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, καθώς η Ολλανδία βρέθηκε υπό ναζιστική κατοχή. Τέλος, ξαναγύρισε στην Ολλανδία το 1949, όπου και απεβίωσε το 1952 σε ηλικία 82 ετών. 
Ήταν ελεύθερη μητέρα.
Διαβάζουμε 19 κανόνες που διέπουν τη θεωρεία της και διαπιστώνουμε πόσο προχωρημένη ήταν η σκέψη της, δεδομένου ότι γεννήθηκε το 1870!
1.  Τα παιδιά μαθαίνουν από το περιβάλλον τους.

2.  Όταν ένα παιδί δέχεται συχνά κριτική, μαθαίνει να κατακρίνει τους άλλους.

3.  Όταν ένα παιδί λαμβάνει συχνά επαίνους, μαθαίνει να εκτιμά τους άλλους.

4.  Όταν ένα παιδί αντιμετωπίζεται εχθρικά, μαθαίνει να μαλώνει.

5.  Όταν είστε ειλικρινείς με το παιδί σας, μαθαίνει τη σημασία της ευθύτητας.

6.  Αν κοροϊδεύετε συχνά το παιδί σας, θα γίνει ντροπαλό.

7.  Όταν ένα παιδί νιώθει ασφαλές, μαθαίνει να εμπιστεύεται τους ανθρώπους.

8.  Αν κάνετε συχνά το παιδί σας να νιώθει ντροπή, θα μάθει να νιώθει πάντα ενοχές.

9.  Αν σε ένα παιδί δίνεται συχνά ενθάρρυνση, θα μάθει να έχει υψηλή αυτοπεποίθηση.

10. Αν είμαστε δεκτικοί με ένα παιδί, θα μάθει να έχει υπομονή.

11.  Αν είμαστε υποστηρικτικοί με το παιδί, θα είναι σίγουρο για τον εαυτό του.

12.  Αν ένα παιδί ζει σε ένα περιβάλλον φιλίας και νιώθει ότι οι άλλοι το χρειάζονται, θα μάθει πώς να βρίσκει την αγάπη.

13.  Ποτέ μη μιλάτε άσχημα για ένα παιδί, είτε σας ακούει είτε όχι.

14.  Επικεντρωθείτε στο να θρέφετε το καλό που υπάρχει μέσα σε κάθε παιδί. Με αυτόν τον τρόπο δεν θα υπάρχει χώρος για το κακό.

15.  Πάντα να το ακούτε και πάντα να απαντάτε στις ερωτήσεις του παιδιού ή σε αυτά που σας ζητά, όταν έρχεται σε εσάς.

16.  Να σέβεστε το παιδί, ακόμα κι όταν κάνει ένα λάθος. Έτσι θα μπορέσει πιο γρήγορα να το διορθώσει.

17.  Πάντα να είστε έτοιμοι να βοηθήσετε ένα παιδί που σας το ζητά, και να “φεύγετε από την εικόνα”, όταν έχει βρει ό,τι χρειάζεται.

18.  Να βοηθάτε ένα παιδί να αποκτά ικανότητες από μικρό. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο αν εξασφαλίσετε ότι ο κόσμος που το περιβάλλει είναι γεμάτος με τρυφερότητα, ειρήνη και αγάπη.

19.  Πάντα να δείχνετε τους καλούς σας τρόπους στο παιδί. Δείξτε του πώς να γίνει όσο καλύτερο γίνεται.

 

Δε θέλω να καταμετρήσω πόσα από αυτά τα δεκαεννέα στοιχεία καταφέρνω να ενσωματώνω στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών μου, σίγουρα όμως τα πιστεύω και παλεύω γι’ αυτά 100%.

 

Καλή και σταθερή διαπαιδαγώγηση!

 

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
Pinterest